سیستم عامل, ری استارت خودکار ویندوز

کامپیوتری که مرتب ری استارت می شود معمولاً مشکل نرم افزاری دارد که با رفع آن این معضل قابل حل است. اما ری استارت مداوم یک کامپیوتر می تواند علت های مختلفی داشته باشد. نسخه های جدید ویندوز دیگر دیگر آن صفحه معروف آبی رنگ را نمایش نمی دهند، بلکه کامپیوتر ری استارت می شود. به این امید که مشکل با این ری استارت حل می شود.

 

این عمل با این تئوری صورت می گیرد که اگر مشکلی برای سیستم عامل پیش آمده باشد با یک ری استارت بر طرف می شود. البته اغلب اوقات این امر صحیح است. اما اگر مشکل سخت افزاری باشد ممکن است این روش موثر واقع نشود. و کامپیوتر همینطور ری استارت شود و این وضعیت تا زمانیکه برق کامپیوتر خود را قطع کنید ادامه دارد.

 

در ویندوز ویژگی ری استارت خودکار را غیر فعال کنید.

 

 سیستم عامل, ری استارت خودکار ویندوز


با کلیک سمت راست روی ایکون My Computer و انتخاب Properties وارد قسمت Advanced شوید. و در آن بدنبال Start up and Recovery بگردید. در آنجا روی Setting کلیک کنید در این قسمت می توانید با برداشتن تیک گزینه Automatically Restart  این ویژگی را غیر فعال کنید. حال اگر مشکلی برای کامپیوتر پیش آید باید آن صفحه خطای آبی رنگ نمایش داده شود. این صفحه آبی می تواند اطلاعات مفیدی به شما بدهد و با استفاده از آن راه حلی برای مشکل خود بیابید.

 

در Safe Mode ری استارت کنید.
کامپیوتر خود را ری استارت کنید و F8 را بزنید و از بین گزینه هایی که در برابر شما ظاهر می شود Safe Mode with Networking  را انتخاب کنید و کلید اینتر را بزنید.با وارد شدن به Safe Mode می توانید هر نرم افزاری را که جدیداً نصب کرده اید حذف کنید. همچنین می توانید درایو های سخت افزار مشکل دار را دوباره نصب کنید یا حتی نسخه جدید آن را از اینترنت بگیرید و نصب کنید. اگر در Safe Mode  توانستید مشکل را حل کنید مورد نرم افزاری است. ولی اگر کامپیوتر شما حتی در Safe Mode ری استارت می شود، احتمال سخت افزاری بودن مورد زیاد است.

 

رم و هارد دیسک کامپیوتر خود را اسکن کنید
نرم افزار های کمکی وجود دارند که می توانند هارد دیسک و رم کامپیوتر شما را برای تشخیص مشکلات احتمالی اسکن کنند. اگر رم کامپیوتر شما خراب شده باشد می تواند نا پایداری های زیادی برای کامپیوتر ایجاد کند. و اگر هارد دیسک کامپیوتر شما خراب باشد یا در آن بد سکتور ایجاد شده باشد و سیستم عامل بخواهد اطلاعات این بد سکتور ها را بخواند مشکل خود را نشان خواهد داد.

 

برای رم در ویندوز نرم افزار خاصی وجود ندارد که بتواند همه مشکلات آنرا تشخیص دهد و باید از یک نرم افزار دیگر کمک بگیرید. یکی از نرم افزار های قوی در این زمینه Memtest است، که می توانید آنرا از اینترنت دانلود کنید.سپس باید آنرا روی یک CD رایت کنید. آنگاه می توانید کامپیوتر خود را ری استارت کنید.

 

تا اسکن آغاز شود اگر اسکن آغاز نشد باید در تنظیمات بایاس مادربرد خود الویت بوت Boot Priority را به CD ROM اختصاص دهید. یا به عبارت دیگر  CD ROM را اولین گزینه برای بوت انتخاب کنید. اگر از ویندوز ویستا استفاده می کنید می توانید از نرم افزار کمکی Ram Scanner  در Administrative Tools در کنترل پانل استفاده کنید. و بدین وسیله از سلامت رم خود اطمینان حاصل نمایید.

 

برای هارد دیسک وارد My Computer  و روی درایو C کلیک سمت راست کنید. Properties را انتخاب کنید. آنگاه در قسمت Tools بدنبال Error Checking بگردید در زیر مجموعه آن روی Check Now کلیک کنید. دفعه بعد که کامپیوتر بوت می شود (بالا می آید) یک اسکن کامل انجام می دهد.

 

آخرین عملیات نرم افزاری که می توانید انجام دهید. به اصطلاح فلش کردن بایاس کردن  است در مواردی خاص بعضی مشکلات سخت افزاری با فلش کردن بایاس رفع می گردد ولی برای اینکار باید به یک نمایندگی یا تعمیرکار مجاز و معتبر که دانش آنرا داشته باشد مراجعه کنید. وگرنه احتمال صدمه دیدن آن زیاد است.اگر هنوز کامپیوتر شما ری استارت می شود باید منبع تغذیه را تعویض نمایید.

 

اگر مشکل حل نشد آنگاه به سراغ مادربورد بروید. منبع تغذیه یکی از ارزان ترین قمت های کامپیوتر است و علت بسیاری از ری استارت های نا خواسته است. در تعویض منبع تغذیه حتماً به توان آن که بر حسب وات است توجه نمایید. توان منبع تغذیه جدیدی که نصب می کنید باید بزرگتر مساوی منبع تغذیه قبلی باشد. مثلاً اگر منبع تغذیه قبلی شما ۳۵۰ وات بوده است می توانید یک منبع تغذیه ۲۵۰ وات یا ۴۰۰ وات یا حتی بزرگتر انتخاب کنید.