اسباب‌کشی از هارد قدیم به هارد جدید

فرض کنید باوجود گرانی وسایل دیجیتال، یک هارد تمیز و براق SSD خریده‌اید، حالا قصد دارید اطلاعات قبلی خود را بدون نصب دوباره ویندوز و تمام برنامه‌ها حفظ کنید. برای این کار می‌توانید از هارد قدیمی خود روی هارد جدید یک کلون بگیرید (شبیه‌سازی کنید). کلون کردن یک هارد با بک‌آپ گرفتن تفاوت آشکاری دارد.

مهم‌ترین تفاوت این است که در کلون گرفتن تمام برنامه‌ها و سیستم‌عامل شما مانند قبل بدون هیچ تغییری در اختیارتان قرار می‌گیرد. به‌عبارت بهتر، در روش بک‌آپ حجم اطلاعات بسیار زیادتر از روش کلون کردن است و از طرفی ویندوز اجازه نمی‌دهد همه موجودی کپی گرفته شود، اما با شبیه‌سازی، کل ویندوز را از نو و با تمام مزایا و مشکلات قدیمش روی هارد جدید خواهید داشت.

عده‌ای مخالف شبیه‌سازی هارد هستند، زیرا در این روش از سیستم‌عامل خود یک IMAGE می‌گیرید و همان سیستم‌عامل قدیم را دوباره بارگذاری می‌کنید. این سیستم‌عامل ممکن است مدت زیادی عوض نشده و درنتیجه حاوی بدافزارها باشد. درضمن بعد از شبیه‌سازی هارد به کمک برنامه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، کاربر مجبور می‌شود، فقط از همان سیستم‌عامل قبلی استفاده کند.

به‌معنای ساده‌تر، بعد از شبیه‌سازی یک هارد، تغییر و مهاجرت از ویندوز ۷ به ویندوز ۸ کار نشدنی یا بسیار سختی است. در این مطلب قصد داریم با سه روش ساده و مناسب برای کاربران خانگی شبیه‌سازی را انجام دهیم. البته قبل از انجام این کار توصیه می‌کنیم از اطلاعات خود بک‌آپ تهیه کنید، زیرا شاید اواسط کار اشتباهی رخ دهد یا برق برود، آن‌گاه شما می‌مانید و اطلاعات محو شده‌تان.

نکته: فراموش نکنید یک هارد دو ترابایتی روی یک هارد 256 گیگابایتی کلون نمی‌شود. پس ظرفیت هارد قدیم و جدید را یکسان انتخاب کنید یا دست‌کم بخش‌هایی را برای شبیه‌سازی انتخاب کنید (این کار در روش سومی که به شما معرفی شده امکان‌پذیر است) که به اندازه ظرفیت هارد جدیدتان باشد.

Samsung Data Migration
ابتدا دو هارد را به یک سیستم وصل کنید. هارد جدید باید به دومین پورت هارد در مادربورد وصل شود. اگر مادربورد شما چنین جایی را ندارد، دو راه بیشتر ندارید؛ یا از دو سیستم مجزا استفاده کنید یا با مبدل USB که براحتی در بازار یافت می‌شود، زمینه انجام این کار را فراهم کنید. حال برنامه Samsung Data Migration را از لینک زیر دانلود کنید:


http://goo.gl/c3s00A

بعد از اجرای آن و کلیک روی accept از شما در مورد آپدیت کردن برنامه پرسیده می‌شود که توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید. نگران حجم اینترنت خود نیز نباشید، به‌روزرسانی این برنامه حجم چندانی ندارد. بعد از آپدیت و نصب، برنامه را اجرا کنید.

همان‌طور‌که گفته شد حواستان باشد targer disk حتما باید یک هارد SSD سامسونگ باشد و source disk می‌تواند هر درایوی از هر نوع هاردی باشد. حال براحتی با کلیک روی دکمه استارت، عملیات کلون یا همان شبیه‌سازی آغاز می‌شود. بعد از اتمام عملیات که کمی زمانبر است، رایانه را ری‌استارت کرده و از هارد جدید با اطلاعات قبلی لذت ببرید.

Macrium Reflect
این روش برای انواع هاردها مناسب است. مانند روش قبل هر دو هارد را وصل کنید. با ورود به لینک http://goo.gl/yE7Nvw (لینک حساس به حروف بزرگ و کوچک) و با کلیک روی دکمه سبز رنگ برنامه را دانلود کنید. پس از اجرای برنامه روی clone this disk کلیک کنید. حال می‌توانید هاردهای مبدا (source)و مقصد (target) را مشخص کرده و مانند راه‌حل قبل با فشار دکمه استارت و کمی صبر کردن، هارد خود را کلون کنید.

برنامه Macrium Reflect نسبت به روش اول کامل‌تر است و علاوه‌بر کلون کردن، قابلیت‌های دیگری نیز دارد. یکی از این قابلیت‌ها توانایی IMAGE گرفتن از هارد است که در منوی backup task قرار دارد. همچنین می‌توانید یک برنامه روی سی‌دی یا فلش بسازید تا هنگامی که هارد شما مشکل پیدا کرد، بتوانید از آن برای احیا و بازیابی داده‌ها استفاده کنید.

این قابلیت گاهی بسیار حیاتی است، مثلا زمانی که هارد شما خراب شده، بالا نمی‌آید و نمی‌دانید چگونه و از کجا سیستم را بوت کنید، برای دسترسی به این گزینه به منوی other tasks در گزینه create bootable rescue media رجوع کنید.

Acronis True Image WD Edition Software
قبل از استفاده از این نرم‌افزار باید بدانید این برنامه فقط برای درایوهای وسترن دیجیتال کار می‌کند. برنامه را از لینک http://goo.gl/dVkmpJ (لینک حساس به حروف بزرگ و کوچک) دانلود و پس از نصب و اجرای برنامه گزینه clone disk را انتخاب کنید. سپس بین دو قابلیت کلون به‌صورت خودکار یا دستی یکی را انتخاب کنید.

گزینه خودکار تمامی اطلاعات شما را اعم از تمام برنامه‌ها و سیستم‌عامل نصب شده روی هارد قدیمی کلون‌سازی می‌کند، اما قابلیت کلون به‌صورت دستی این امکان را به شما می‌دهد که خودتان تائید کنید کدام اطلاعات روی هارد جدید کلون شود.

بعد از انجام این مرحله باید مثل راه‌حل‌های قبلی source disk و destination disk (که دقیقا همان target disk در راه‌حل‌های پیشین است) را انتخاب کنید. بعد از مدت زمان کمی سیستم را ری‌استارت کنید تا کلون‌سازی شما با موفقیت به پایان برسد.

دیگر راه‌حل‌ها
روش‌های متعددی برای شبیه‌سازی هاردهای قدیم روی هارد جدید وجود دارد، ولی این سه راه‌حل به‌دلیل ساده بودن به کاربران خانگی توصیه می‌شود. برنامه‌هایی مثل GPARTED یا CLONEZILAA که به‌صورت فایل ISO (درایو مجازی) هستند و باید روی سی‌دی رایت شوند نیز توانایی شبیه‌سازی هارد را دارند، اما فرآیند طولانی و پیچیده‌تری دارد که برای کاربران خانگی دشوار است. علاوه‌بر نرم‌افزارهایی که اشاره شد، برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان از آنها برای این کار بهره گرفت. برای مثال برنامه Seagate disc wizard برای درایوهای مدل سیگیت استفاده می‌شود.